Jak osiągnąć satysfakcję klientów?

Pod terminem satysfakcja klienta nie kryje się nic innego, jak zadowolenie. Obecnie gospodarka rozwija się bardzo prężnie. Oznacza to, że w obrębie danej branży firmy muszą mierzyć się z ogromną konkurencją. Wymagania klientów nieustannie rosną. Oczekują więcej, jeśli chodzi o jakość produktów i usług, które są im oferowane. Pojawia się więc pytanie jak wywołać w kliencie zadowolenie? Jakie działania sprawią, że wróci on po oferowany przez nas produkt bądź świadczone przez nas usługi?

Co wpływa na satysfakcję klienta?

Trzeba pamiętać, że czynniki wpływające na zadowolenie klientów leżą nie tylko po stronie firmy. Ogromne znaczenie ma tu również klient. Skoncentrujmy się najpierw na firmie. To ona odpowiada za swój wizerunek. Nie bez znaczenia jest także kultura osobista tych osób, które mają bezpośredni kontakt z klientami. Obecnie coraz częściej mówi się o empatii jako pożądanej cesze osób zajmujących się obsługą klientów. Podkreślić należy również rolę umiejętności nawiązywania kontaktów z innymi.

Do elementów, które pomagają zdobyć satysfakcję klientów zalicza się:

  • akcje promocyjne;
  • programy lojalnościowe;
  • gratisy.

Należy jednak pamiętać, że muszą one być odpowiednio dobrane. Satysfakcja klienta nie pojawi się bowiem zawsze wtedy, kiedy dostanie on coś za darmo. Liczy się również jakość produktów i usług. Im jest wyższa, tym większe szanse na usatysfakcjonowanie klientów.

Elementem, który w wielu wypadkach wpływa najsilniej na zadowolenie klientów jest cena produktu/usługi. Tu zasada jest prosta: im jest ona bardziej atrakcyjna, tym klient będzie bardziej zadowolony.

Jakie korzyści z satysfakcji klientów odnosi firma?

Usatysfakcjonowany klient zawsze oznacza sukces. Z zadowoleniem wiąże się bowiem lojalność wobec firmy. Klient, który odczuwa satysfakcję nie szuka produktów u konkurencji. Wraca do nas, a zakupy robi coraz częściej. Co ważne, kupuje również coraz więcej. Każdy, kto zdecydował się na prowadzenie firmy powinien zdawać sobie sprawę z tego, że klienci powracający to największy skarb pozwalający osiągać naprawdę niemałe zyski.

Rola managera

W kształtowaniu zadowolenia klientów zaznacza się ogromna rola managera firmy. To na jego barkach spoczywa kontrolowanie między innymi takich kwestii, jak prawidłowe reakcje na reklamacje czy konkurencyjność firmy na rynku. Dobry manager to prawdziwy skarb dla firmy. Jego praca przyniesie wymierne korzyści. Dlatego jeśli chcemy mieć zadowolonych klientów, którzy będą do nas wracać, powinniśmy zacząć od zatrudnienia dobrego managera doskonale znającego się na swojej pracy.