Badania marketingowe dla firm farmaceutycznych – zbieranie danych

Badania marketingowe dla branży farmaceutycznej są usystematyzowanymi procesami służącymi do zbierania obiektywnych informacji oraz ich przetwarzania. Owe badania prowadzi się w celu zmniejszenia ryzyka podczas podejmowania decyzji marketingowych. Usystematyzowany, oznacza nic innego jak, dobrze zorganizowany i zaplanowany.
 

Dynamiczne zjawisko

Badania marketingowe dla firm farmaceutycznych są zjawiskiem dynamicznym, zmieniającym się w zależności od potrzeb rynku, dlatego zalecane jest okresowe ich powtarzanie, w celu aktualizacji informacji. W badaniach marketingowych bardzo ważne jest stosowanie ogólnie przyjętych standardów i zasad obiektywności. Wykorzystuje się w tym celu ogólnie przyjęte metody naukowe, aby gromadzić, analizować i interpretować dane w należyty sposób. Bardzo ważne jest również zadawanie pytań w taki sposób, aby nie sugerować odpowiedzi.
 

Do czego służą badania

Opis otoczenia, rynkowego jak również konkurencji działającej w branży jest celem działań, jakie podejmują badania marketingowe dla firm farmaceutycznych – służą opisowi otoczenia, a ponadto:

  • wyjaśniają przyczyny i zależności danych sytuacji,
  • możliwe jest „przewidywanie przyszłości”, prognozowanie,
  • możliwe staje się poszukiwanie nowych rozwiązań, szans, ułatwianie zmian,
  • dają sposobność kontroli działań w kierunku zakładanego celu oraz jego wyniku.

 

Korzyści płynące z badań marketingowych

Zlecenie eksploracji wiąże się z wieloma korzyściami. Badania marketingowe dla branży farmaceutycznej mają wpływ na wiele obszarów działalności przedsiębiorstw i podejmowanie działań mających na celu poprawę sytuacji firmy na rynku. Są to m.in.:

  • zmniejszenie ryzyka, dzięki zbadaniu czynników, które mają wpływ na obszar farmaceutyczny,
  • zbadanie elastyczności cen,
  • sprawdzalność skuteczności środków produkcyjnych,
  • adekwatność kanałów dystrybucji wobec rynku odbiorcy,
  • weryfikacja opinii nabywców,
  • skuteczność akcji promocyjnych.

 

Wachlarz metod i technik badawczych stosowanych w Centrum Badawczo-Rozwojowym BioStat®

Wachlarz metod i technik badawczych jakie są wykorzystywane poprzez badania marketingowe dla firm farmaceutycznych dają bardzo szeroki zakres działań, służących zdobywaniu informacji na temat rynku farmaceutycznego. W badaniach marketingowych najczęściej stosowanymi metodami są wywiad bezpośredni oraz ankieta. Aby badanie było przeprowadzone w rzetelny sposób, dobrze jest ograniczyć się do jednej bądź dwóch metod, które trafnie będą odpowiadać rodzajowi badania. Wśród metod i technik wyróżniamy jakościowe (IDI, FGI, tajemniczy klient) oraz ilościowe (CAPI, PAPI, CAWI, CATI).
 

Najważniejszy obszar badań i wybór celowości

Warto zapamiętać, że podczas jednego badania nie można zbadać wszystkich wątków w szczegółowy sposób. Przed przystąpieniem do badania, należy zastanowić się, co jest najważniejszym obszarem badań i na nim skupić wszelką uwagę.

Aby zweryfikować najważniejszy obszar badań, należy zastanowić się z którym elementem działań przedsiębiorstwa jest najwięcej problemów. Do tego powinny odnosić się badania marketingowe dla branży farmaceutycznej. Po weryfikacji obszaru i jego wskazaniu warto skonsultować się z ekspertem Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat®, który doradzi odpowiednią metodę badawczą oraz przeprowadzi przedsiębiorcę przez proces badawczy na partnerskich zasadach.