Wyniki badań satysfakcji pacjentów

Aby dowiedzieć się w jakich obszarach placówki szpitalnej należy wprowadzić zmianę, coś zmienić, unowocześnić, warto w tym celu skupić się na przeprowadzeniu odpowiednich badań satysfakcji pacjentów. Nie trzeba dysponować ogromnym nakładem finansowym, by przeprowadzić owo badanie ankietowe pacjentów szpitala. Również zatrudnienie wykwalifikowanego zespołu badaczy nie jest wymagane, ponieważ badanie opinii pacjentów mogą przeprowadzić pracownicy placówki. Jedynym warunkiem jest przestrzeganie kilku zasad.

Przed rozpoczęciem badania

Przystępując do badania, warto rozpocząć od stworzenia mocnej konceptualizacji, w której dokładnie zostanie określone jakie obszary będą objęte badaniem, na jakiej grupie należy przeprowadzić ankietyzację pacjentów oraz jakich użyć do tego metod. Jeśli baza badawcza będzie dobrze sprecyzowana, to ankiety pacjentów również będą stworzone w prawidłowy sposób.  W czasie etapu konceptualizacji, ważnym punktem jest wybór metody, którą gromadzi się materiał badawczy.

Wybór metody badania ankietowego pacjentów

Podczas wyboru owej metody, zespół badaczy powinien mieć na uwadze odbiorców, na których przeprowadzana będzie ankietyzacja pacjentów. Chodzi tutaj głównie o podział na młodszych i starszych. Aby dotrzeć do młodszych respondentów, warto zastosować nowsze techniki jak np. CAWI – ankiety internetowe lub CAPI – badanie wspomagane komputerowo. Natomiast w przypadku starszego pokolenia badanych, wskazane jest zastosowanie tradycyjnej ankiety papierowej PAPI. Wśród technik ilościowych wyróżnia się jeszcze badania telefoniczne CATI, które można zastosować na każdej grupie ankietowanych. Oprócz gromadzenia danych za pomocą ilościowych technik, dostępne są także jakościowe. Wśród technik jakościowych wyróżnia się najpopularniejsze: FGI – zogniskowane wywiady grupowe, IDI – indywidualne wywiady pogłębione i Tajemniczy klient (Mystery Client/Shopping).

Tworzenie ankiety

Podczas tworzenia ankiety pacjentów, trzeba pamiętać by pytania były jednoznaczne, jasne i proste. Lepiej jeśli nie porusza się w nich kwestii intymnych ze względu na pewną drażliwość i trudność w późniejszym opracowaniu ich. Żeby badania ankietowe pacjentów szpitala były uznane za miarodajne, nie muszą być przeprowadzane na wszystkich pacjentach leczących się w danej placówce. By zachować aktualne tendencje, wystarczy wziąć pod uwagę kilka lub kilkanaście procent wszystkich pacjentów. Podczas tworzenia kwestionariusza ankiety, dobrze, jeśli podzieli się je w odpowiednie tematycznie działy, co ułatwi późniejszą ich weryfikację i zestawienie oraz pokaże, które problemy wymagają natychmiastowego działania. Warto podkreślić, że nie ma powszechnej ankiety, która byłaby odpowiednia dla każdej grupy chorych, w każdym wieku. Niektóre jej elementy można kilkukrotnie wykorzystać, lecz warto podkreślać różnice między respondentami. Kolejnym etapem jest analiza zebranych danych. Analiza materiału może przebiegać w różny sposób. Ostatnim etapem w badaniu opinii pacjentów jest otrzymanie wniosków, lecz jednak by były one przydatne, muszą nastąpić zmiany w codziennym działaniu całego personelu medycznego.